راه سنت

حضرت بلال حبشی (رض) و زیارت قبر حضرت رسول صلوات الله علیه

زیارت پر معنا و گره گشای صحابه ی بزرگ ، حضرت بلال حبشی رضی الله عنه :

از كساني كه به قصد زيارت رسول خدا و قبر آن حضرت از شام به مدينه آمد، بلال حبشي ـ مؤذّن رسول خدا ـ بود... همان‏گونه كه ابن عساكر با سندي عالي اين داستان را نقل كرده است: بلال حبشي [ مؤذّن رسول اللّه صلّي الله عليه وآله و صحبه و سلم [ آن حضرت را در خواب ديد كه به بلال مي‏فرمايد: اين چه جفايي است، اي بلال! آيا وقت آن نشده است كه به زيارت من آيي؟ بلال بيدار شد و اندوهگين و محزون گشت. بر مركب خود سوار شد و به زيارت قبر پيامبر صلّي الله عليه وآله و صحبه و  سلم آمد و شروع به گريستن كرد و صورت بر قبر پيامبر مي‏نهاد. چون حسن و حسين آمدند، آن دو را در آغوش كشيد و بوسيد.

اسدالغابة، امام ابن‏اثير 1: 208.

الوفاء الوفاء ، سمهودي 4: 1356 ـ 1357 .

 شفاء السقام ، امام تقی الدین سبكي: 39.

امام بزرگ اهل سنت سبکی ، در شرح اين حديث و در تأييد زيارت قبور مي‏نويسد:

اعتماد ما در ـ مشروع بودن ـ سفر براي زيارت تنها به رؤيا و خواب بلال حبشي نيست؛ بلكه به عمل بلال حبشي است... و رؤياي بلال تنها تأييدي بر عمل اوست.

 

سوالات ما از وهابیان این است که آیا صحابه ای چون بلال حبشی که از ابتدا با پیامبر صلوات الله علیه بوده نیز در چنین عمل مهمی اشتباه می کند؟ چرا امام حسن و امام حسین رضی الله عنهما به او ایراد نگرفتند؟ چرا وقتی صحابه ای که این داستان را از حضرت بلال شنیدند و آن را نقل کردند به او نگفتند که جناب بلال این کار تو اشتباه بود؟ مگر حضرت بلال رضی الله عنه بعد از خواب  دیدن به قصد زیارت سفر نکرد؟آیا  ابن عساکر که یکی از محدثان برجسته ی سلف اهل سنت است از قرآن و حدیث بی خبر بود؟ آیا مدعیان پیروی از قرآن و سنت ادعای برتریت علمی به این محدث بزرگ اهل سنت را دارند؟ آیا منظور ابن عساکر از نقل این حدیث رد زیارت قبر است یا تأیید آن؟ آیا کسانی که شاهد زیارت کردن حضرت بلال بودند در مورد اشتباه عمل او به او تذکر دادند یا نه؟ و هزاران سوال از وهابیان که نشان از تفاوت عمل صحابه رضی الله عنهم با عقاید آنان دارد.

+ نوشته شده در  ساعت   توسط   |